START FOODBAG BLOGBAG LÄNKAR ÖVRIGT
Rom del 5
2007-09-21 14:14:11

2007-09-20

Idag var det då äntligen dags för ett av resans stora mål: Vatikanen. Vi var uppe med tuppen och åt frukost på hotellet för att kunna komma iväg så tidigt som möjligt. Vi lämnade hotellet kl 08.00 och förflyttade oss till fots. Ca en timme senare var vi framme vid Petersplatsen. Det tog längre tid än beräknat eftersom Tony haltade halva vägen och Sophie hade dåligt samvete eftersom det var hon som föreslagit att de skulle gå hela den långa vägen. Det var dock tur att vi gick hemifrån så tidigt för när vi kom dit hade det ännu inte dykt upp så många turister och vi slapp köa för att komma in i Peterskyrkan. Kyrkan var flådigare än man kunnat ana men vi såg inte till påven någonstans; kanske låg han fortfarande och sov? :)

Efter Peterskyrkan var det dags för Vatikanmuséerna och Sixtinska kapellet. Nu hade köerna kommit igång ordentligt och vi spenderade nog en timme i kö för att komma in. Kön ringlade sig runt Vatikanens mur (som ni kan se nedan). Väl inne betalade vi 13 euro per person i entré och sedan var det fritt att röra sig hur man ville på området. Vatikanen är otroligt rikt på kulturskatter i form av egyptisk och assyrisk konst samt grekisk och romersk konst. Det tog en bra stund att ta sig igenom alla de olika utställningarna och inte nog med det; det var människor överallt och många av dem tillhörde guidade sällskap vilka var väldigt effektiva på att proppa igen korridorerna. Det var dock okej att fotografera överallt så länge man inte använde blixt. Till slut kom vi fram till huvudattraktionen, som självklart är Sixtinska kapellet. Här fick man inte lov att varken ta kort eller videofilma, och helst skulle man vara helt tyst, vilket utannonserades på hög volym i högtalarna :)

Efter att ha spenderat gott och väl en och en halv timme inne på muséet var vi vrålhungriga. Som tur var fanns det en skolmatsalsliknande kafeteria i byggnaden där vi kastade i oss varsin skål med pasta. Det var dock inte dyrare med maten här vilket vi först hade trott. Det kanske är en dödssynd att blåsa turister :)

Eftersom Tony hade gått runt och sett ut som en "invalidos" hela dagen beslutade vi oss för att ta en taxi hem. Dessutom hade vi båda ganska ont i ryggen. Taxin var förvånansvärt billig; endast 15 euro (inklusive dricks) för att ta sig från Vatikanen till Termini där vi bor. Hade vi vetat att det var så billigt hade vi tagit en taxi till Vatikanen också. När vi äntligen landade på hotellrummet och Tony fick av sig sina skor upptäckte han till sin förvåning/glädje att det var skorna som orsakat smärtan. De jävla Puma-skorna packas nu ner omgående :P

2007-09-19

Idag tog vi det lugnt eftersom Tony hade lite ont i ena benet. Eftersom vi tänkte ta Vatikanen ganska snart tyckte vi det var bättre att ha en vilodag så vi orkar gå hela vägen dit. Vi frullade på ett nytt ställe där de hade jättegod frukost och de var även hyfsat billiga, så dit kommer vi nog att gå fler gånger. Efter frukosten tog vi en liten runda i stan, men tyvärr blev det inga fotografier eftersom vi inte besökte några nya ställen. När vi kom tillbaka till våra "hoodz" satte vi oss på den irländska puben och tog ett par öl :)

Framåt kvällen gav vi oss ut för att leta upp en lite dyrare/finare restaurang som vi läst om i boken vi lånade av Sophies arbetskamrat. Tanken var att vi skulle spendera pengarna vi fick av våra närmaste vänner i bröllopspresent. När vi kom fram upptäckte vi till vår förvåning att det satt en dekal med orden "Guide Michelin 2007" på dörren. Om detta innebär att restaurangen fått en (eller flera) stjärnor i guiden återstår att se; vi kommer att kolla upp det på nätet och återkommer när vi vet mer. Hur som helst, maten var suveränt god och servicen oklanderlig. Till förrätt åt Tony ravioli med ricotta och spenat (en av husets specialiteter) medan Sophie valde pasta all Amatriciana (penne i tomatsås och bacon). Till varmrätt åt vi båda kalvfilé i vinsås. Efterrätten bestod av ananas (det låter simpelt, men enligt ananasexperten Tony var det den bästa ananas han någonsin ätit!). Allt som allt gick det på 120 euro med dricks (inte så dåligt för en Guide Michelin-restaurang, om det nu är det). När vi lämnade restaurangen fick vi notan med oss och både värden och värdinnan tog i hand :)